Narzędzia HR przydatne w pracy nad komunikacją w zespołach

W jaki sposób pracownicy HR i menedżerowie mogą pracować nad komunikacją w zespole? Jednym z rozwiązań są nowoczesne narzędzia HR, które pomagają w diagnozowaniu trudności komunikacyjnych w zespołach. Ważne jednak, aby były oparte o sprawdzone metody, dzięki czemu będą dawać wiarygodne dane.

Extended DISC, czyli badanie stylów komunikacji

Aby rozpocząć pracę nad komunikacją w zespole, musimy przede wszystkim lepiej zrozumieć, jaka faktycznie ona jest. Tylko jak zmierzyć tak ulotną kwestię, jak komunikacja? Nie liczymy np. pojawiających konfliktów czy rozmów między współpracownikami, co niewiele mówi o jakości tego, jak porozumiewają się członkowie zespołów. Warto jednak pamiętać, że same dane nie będą użyteczne, jeśli nie będą miały praktycznego zastosowania.

Rozwiązaniem tej kwestii jest badanie Extended DISC. To narzędzie HR oparte na 4 typach osobowości Carla Gustava Junga. Jednym z jego celów jest określenie, jakim stylem komunikacji charakteryzuje się wybrany pracownik. Badanie można stosować indywidualnie, jak i w przypadku całych zespołów.

Zasada przeprowadzania badania jest identyczna. Wybrany pracownik wypełnia on-line kwestionariusz. Następnie osoba odpowiedzialna (lider, menedżer, pracownik HR) otrzymuje raport z wynikiem oraz jego analizę i szczegółowe wyjaśnienie. Raport odnosi się do 4 stylów zachowań: Dominującego (D), Towarzyskiego (I), Wspierającego (S) oraz Dokładnego (C). Każdy z nich ma swoje cechy charakterystyczne, ale warto pamiętać, iż nie istnieją pracownicy, którzy w 100% wpisują tylko w jeden styl. Co istotne badanie nie jest w żadnym wypadku testem osobowości oraz nie sprawdza wiedzy merytorycznej. Pozwala natomiast zrozumieć naturalny styl komunikacji pracownika lub grupy pracowników, a więc dynamikę pomiędzy poszczególnymi osobami.

Jak wykorzystać Extended DISC, narzędzie HR do badania komunikacji?

Extended DISC świetnie sprawdzi się w wielu sytuacjach. Znajdzie zastosowanie w pracy nad komunikacją zespołową, gdy osoby zarządzające grupą zauważają powracające problemy, np. kiepska współpraca, konflikty, spadek efektywności i tym podobne. Dzięki Extended DISC możemy lepiej zrozumieć to, w jaki sposób pracownicy porozumiewają się i co może być przyczyną konfliktów. Różnice w komunikacji mogą polegać na tym, iż część osób jest dominująca, niektórzy mają trudności z udzielaniem feedbacku, a inni – unikają jej w ogóle, co w kontekście dynamicznej współpracy może być znaczącym utrudnieniem. Zebrane dane na temat komunikacji mogą pomóc w określeniu kierunku, w którym powinna rozwijać się dana osoba. Pomagają również liderom w lepszym reagowaniu na niektóre zachowania i sposoby komunikacji swoich pracowników.

Ponadto Extended DISC można zastosować podczas rekrutacji. Bada wówczas, jak lepiej dopasować kandydata do organizacji czy zespołu, w którym będzie pracował. Rekruterzy mogą je stosować jako narzędzie HR, które jednocześnie będzie formą wartościowego feedbacku dla kandydata, który dotrze do danego etapu rekrutacji. Uzyskany podczas rekrutacji raport daje wgląd w styl komunikacji i jego charakterystyczne cechy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here