Budowanie wizerunku strategicznym elementem funkcjonowania biznesu

Jak cię widzą, tak cię piszą – głosi znane przysłowie. I mimo upływu lat, ta słynna myśl nadal nie traci na wartości, a nawet coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Prawdą jest bowiem, że pierwsze wrażenie lub powszechnie panująca opinia, bardzo często kształtuje całościowy obraz na temat konkretnej osoby lub firmy. W obliczu silnie konkurencyjnego rynku, jakim niewątpliwie obecnie jest Polska, wizerunek organizacji odgrywa niezwykle istotną rolę w prowadzeniu i rozwoju biznesu.

Ważny element strategii

Budowanie wizerunku firmy to proces strategiczny i długofalowy. Wymaga  bardzo skrupulatnej analizy otoczenia przedsiębiorstwa, wyznaczenia listy kluczowych odbiorców oraz partnerów biznesowych, a także przygotowania scenariuszy na ewentualne zagrożenia. Wiele firm zaczyna myśleć o tym aspekcie dopiero w kolejnych etapach rozwoju swojego biznesu, kiedy zostają narażeni na sytuacje kryzysowe, padają ofiarami tzw. Czarnego PR-u, lub otoczenie konkurencyjne staje się na tyle silne, że przegrywają ostateczną walkę o klienta. Dlatego też coraz popularniejszą praktyką na rynku jest włączanie kreowania wizerunku firmy w strategię jej funkcjonowania. Pozwala to przede wszystkim na przygotowanie spójnych i silnych komunikatów, z którymi chcemy dotrzeć do rynku, dbając w ten sposób o odpowiednie pozycjonowanie firmy. Ponadto, takie podejście, od samego początku gwarantuje kontrolę nad przebiegiem komunikacji – to my decydujemy w jakich kanałach chcemy się pojawiać (prasa, media społecznościowe, portale internetowe, fora, bilboardy itp.) i na bieżąco możemy śledzić efekty naszych działań.

Aktywne monitorowanie

Trzeba pamiętać, że budowanie wizerunku firmy to proces ciągły. Oznacza to, że w każdej chwili może dojść do różnych wydarzeń, które wpłyną na postrzeganie naszej organizacji przez opinię publiczną. W tym celu należy konsekwentnie prowadzić monitoring w opinii w internecie, dzięki czemu możemy błyskawicznie wykryć rodzące się problemy, odpowiednio wcześnie na nie reagować, ale przede wszystkim prowadzić otwarty oraz transparentny dialog z otoczeniem. Tak aktywna postawa pozwala nam nie tylko chronić naszą reputację w sieci, ale skutecznie ją budować i z sukcesem wzmacniać. Więcej informacji na stronie iwizerunek.pl/monitoring-opinii/.

Szereg korzyści

Budowanie wizerunku firmy może być dla firmy dodatkowym wydatkiem, ale niesie ze sobą szereg biznesowych korzyści. Po pierwsze pozwala na budowanie pozytywnych skojarzeń z naszą organizacją lub marką. Dzięki temu łatwiej będzie nam zyskać partnerów biznesowych czy pracownika. Po drugie, wzorowa opinia otwiera więcej możliwości finansowania oraz inwestowania. Dobra reputacja stanowi o dużym zaufaniu społecznym, co może być mocnym argumentem w negocjacjach. Ponadto, rozpoznawalna i dobrze kojarzona firma jest chętniej wybierana przez konsumentów.

Ważne jest również to, że monitoring opinii w internecie umożliwia nam przewidzenie nadchodzących ryzyk i odpowiednie przygotowanie się. Zaniechanie tego obszaru może skutkować dużymi stratami, o czym przekonało się na świecie już wiele przedsiębiorstw.  Spadek sprzedaży, rozwiązanie kontraktów, odejście pracowników – to tylko kilka z przykładów. Warto zatem aktywnie kontrolować sytuację wokół naszej firmy, trzymać inicjatywę komunikacyjną i nie dać się zaskoczyć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here